به گزارش صدای بورس، شرکت ملی مس بهعنوان بزرگترین تولیدکننده فلز مس در کشور، در راستای توسعه سبد محصولات تولیدی، راهبردهای مختلفی را پی گرفته است که شامل بهرهبرداری از پروژههای توسعهای فاز ۲ معدن میدوک، فاز ۳ معدن سرچشمه و فاز ۳ معدن سونگون و ... میشود. این شرکت در نظر دارد تا با تکمیل اکتشافات معدنی و بهرهبرداری از آنها تا سال ۲۰۳۰، افزایش تولید و تضمین عرضه براساس تقاضا را متناسب با معیارهای جهانی تحقق بخشد.
آمار و ارقام منتشرشده از منابع جهانی نشان میدهد که تولید فلز مس در سه مقطع زمانی شامل سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی با میانگین رشد سالانه ۵.۸ درصدی، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی با کاهش ۲.۴ درصدی و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به افت ۱.۴ درصدی مواجه بوده است.
از سوی دیگر، با در نظر گرفتن این موضوع که بیش از ۸۵ درصد از تولید مس تصفیهشده از محل منابع معدنی به دست میآید، روند کاهش نرخ رشد تولید مس از این منابع، پیشبینی پذیر است. همچنین پیشبینی کاهش تولید این فلز استراتژیک نشان میدهد که طی یک دهه آینده، عرضه مس با کسری محسوسی مواجه شود؛ بنابراین توسعه اکتشافات معدنی مس، تنها راه عبور از افت عرضه در دهههای آینده به حساب میآید.
نقشه راهبردی شرکت مس نشان میدهد که فرایند اکتشاف و استخراج منابع معدنی مس و عناصر همراه در کنار تبدیل کردن آنها به محصولات با ارزشافزوده بالا و خلق مزیت پایدار برای ذینفعان، ازجمله مأموریتهای مهم و راهبردی این مجموعه بزرگ به شمار میآید
راهبردهای شرکت مس برای نیل به توسعه
شرکت ملی صنایع مس ایران بهعنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده فلز مس، همواره برنامهها و راهبردهای مهمی را در نظر گرفته است. نقشه راهبردی این شرکت نشان میدهد که فرایند اکتشاف و استخراج منابع معدنی مس و عناصر همراه در کنار تبدیل کردن آنها به محصولات با ارزشافزوده بالا و خلق مزیت پایدار برای ذینفعان، ازجمله مأموریتهای مهم و راهبردی این مجموعه بزرگ به شمار میآید. به نظر میرسد شرکت مس برای دستیابی به این مأموریت، نیاز به در نظر گرفتن دو اصل اساسی شامل توسعه پایدار و حفظ اصول اجتماعی دارد تا از این طریق بتواند، برنامههای بلندمدت خود را به منصه ظهور برساند.
توسعه فعالیتهای اکتشافی، رشد تولید و افزایش ظرفیت متناسب با آن، بهینهسازی هزینههای تولید و فرایندهای عملیاتی، صیانت از ثروتهای ملی و زیستمحیطی و ایفای مسئولیت اجتماعی، ارتقای بهرهوری نیروی انسانی و تحول فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، توسعه تعامل با شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی داخلی و خارجی، توسعه بازار و فرصتهای درآمدزایی، بهعنوان شش اقدام راهبردی برای نیل به توسعه همهجانبه این مجموعه مطرحشده است. بنابراین با توجه به تعریف و تبیین اقدامات راهبردی این شرکت برای چشمانداز یک دهه آینده در کنار دستاوردهای قابلشمارش در صنعت مس کشور، پیشبینیها حکایت از ارتقای جایگاه تولید معدنی کشور در مناسبات جهانی دارد؛ بهطوریکه با تحقق برنامههای اکتشافی این شرکت به همراه تکمیل ظرفیت ذوب و پالایش، میتوان انتظار رتبه مناسبی برای ایران ازنظر ذخیره و تولید مس تصفیهشده را داشت.
چشمانداز تولید شرکت ملی صنایع مس ایران
آمارها در زمینه تولید شرکت ملی صنایع مس ایران نشان میدهد که میزان تولید کنسانتره مس این شرکت در سال ۱۳۹۹، به بیش از ۲۹۰ هزار تن رسیده است که تماماً بهواسطه بهرهبرداری از فازهای اول و دوم معدن مس سرچشمه، فاز اول و دوم مس سونگون و فاز اول معدن مس میدوک به ثمر نشست.
یکی از راهبردهای مهم شرکت مس برای تحقق آمار برداشت از معادن داخلی به سطح معیارهای جهانی، بهرهبرداری از پروژههای توسعهای شامل فازهای ۲ معدن میدوک، فاز ۳ معدن سرچشمه و فاز ۳ معدن سونگون است. همچنین در راستای برنامههای توسعهای این مجموعه، پیشبینی میشود با راهاندازی پروژههای معدنی درهزار، درآلو و چاهفیروزه در کرمان به همراه پروژه معدنی درهزرشک در یزد طی سال ۱۴۰۳، ضمن متنوعسازی سبد پروژههای معدنی شرکت ملی صنایع مس، میزان تولید مس محتوی کنسانتره شرکت در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۴۳۰ هزار تن و در سالهای ۱۴۰۶ و ۱۴۱۰ بهترتیب به ۵۵۰ و ۶۲۴ هزار تن برسد.
منبع: مس پرس
نظر شما